mandag 22. juni 2009

Endelig en sommerdag....

...og hva er vel bedre da enn en deilig salat til middag. Ble inspirert av et middagstips i Lisa`s blogg og måtte prøve denne salaten og den er bare nydelig!

Salaten består av:

isbergsalat, ruccolasalat, agurk, cherrytomater,

soltørket tomat, fetaost, rødløk, kyllingkjøtt, sprøstekt spekeskinke og pastaskruer.

Til salaten hadde jeg hjemmebakt Foccacia. Det var første gang jeg bakte det og det ble kjempegodt!

Oppskrifta jeg brukte var denne:

  • 7 dl vann
  • 25 gr gjær
  • 3+1 ss olivenolje
  • 1.5 ts salt
  • 0.5 ts sukker
  • ca 14 dl hvetemel
  1. Løs opp gjæra i lunkent vann og tilsett 3 ss olivenolje, salt og sukker. Elt inn hvetemel. Deigen skal bli tykk og grøtaktig. Tilsett til slutt siste ss med olje.
  2. Dekk bakebollen med plast og la deigen heve i 30 min
  3. Hell deigen i ei langpanne og etterhev i 20 min.
  4. Hell litt olivenolje over brødet, stikk med fingerentuppen i deigen og dryss over grovsalt og evt rosmarin.
  5. Stekes på nederste rille i 20-30 min.

Til dessert hadde vi vannmelon.

Dette ble kjempegodt!!!

1 kommentar:

  1. så artig at du prøvde salaten :) den er jo bare kjempegod!!! spesielt god med den sprøstekte spekeskinka :)

    jeg må prøve meg på foccaciabrød snart - skal ta med meg denne oppskrifta :O)

    ha en super st.hanskveld!!!

    klem

    SvarSlett