søndag 3. april 2011

Tovet påskeegg

Jeg og Maria skulle lage påskepynt her om dagen.
Jeg har en hel skuff full av ull så jeg
 tenkte å bruke opp litt av det.
Derfor satte vi i gang og skulle tove påskeegg :-)

Jeg har aldri gjort dette for.
Vi brukte isoporegg og la ull lagvis rundt
og tova det med grønnsåpevann
(duppa de i vann og tova de i hendene).
Dette gikk jo veldig bra helt til vi skulle
 ha på en annen farge til pynt.
Dette ville ikke feste seg.
Ikke vet jeg hvorfor?
Noen som har et tips å gi meg der?


Dette er Maria sitt egg.
Den lilla ullen som ikke ville feste seg
 skikkelig måtte vi til slutt sy på :-)
Og for å pynte litt ekstra sydde vi
på noen perler også.


Synes Maria sitt egg ble fint jeg.
Hun er iallfall veldig fornøyd selv
 og det er jo halve gleden å se hvor fornøyd
de blir med noe e lager selv:-)


I ettermiddag skal vi prøve oss på flere egg.
Daniel ville også lage.
Så får vi se da om vi lykkes med
 pynten denne gangen ;-)

Og takk igjen til alle dere som legger
igjen koselige kommentarer.
Jeg blir så glad og takknemlig for hver og en.

Ha en fin søndag!

8 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Så fine påskeegg! Det er moro å ta barna med på laging, det gir så mye glede ;) Jeg har liten erfaring med toving, prøvde meg på noen såler for noen år siden, men det ble liksom ikke noe mere med det...jeg husker jeg strevde en del.
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  3. Så koselige påskeegg dere har laget. Hva med å bruke filte nål når du har på pynten?
    Fortsatt god søndag
    Klem Tone

    SvarSlett
  4. De ble veldig fine! Fint med de små perlene på.
    Har dessverre ingen tips å gi deg.
    Klem

    SvarSlett
  5. De ble jo fine sånn som dette, også, om de ikke ble helt som du hadde tenkt?
    Filtenål tror jeg er bra her.
    Kos dere videre med toving. Hyggelig arbeid som passer for alle.

    SvarSlett
  6. Når dere tover ull med såpevann må dere legge alle fargene på med en gang. Skjell laget i ulla henger seg i hverandre - tover - og det går derfor ikke ann å legge på en ny farge. Alle må legges på samtidig. Men som det er nevnt over kan du godt bruke filtenål nå i ettertid., Litt vanskelig når dere har plastegg inne - men absolutt et forsøk verdl Stikk litt sidelengs. Hilsen Heidi som har jobbet i hobbybutikk i mange år og har erfaring med mye rart. Lykke til med flere forsøk.

    SvarSlett
  7. Hei og hopp!
    Så søte påskeegg dere har laget. I fjor drev ei venninne av meg å tova påskeegg, og hun puttet "ullballer" i ei tynnstrømpebukse og slo en knute mellom hver ball. Etter toving ble disse kjempefine. Går m endel mere ull pr. egg på denne måten da.

    Ha ei strålende uke!

    Klem

    Ps. Lurer på om det er noe med innstillingen på pc'n min (eller om det er aldrenen som har tatt meg), men jeg syns skrifta har blitt så lys... Litt vanskelig å lese (flau)...

    SvarSlett
  8. De ble kjempefine. Moro med en ny type egg. Tøffere disse enn alle høneeggene som knuses mellom hver påske.(her i huset iallefall he he)
    Kos deg med toving.
    Klemmers

    SvarSlett