torsdag 20. januar 2011

Nøttebrød

Det er langt mellom blogginnleggene for tiden.
De to minste har hatt omgangsyka så tiden har
gått med til vask av dyner, sengetøy mm.
Selv er jeg forkjøla og litt redusert i formen,
så det blir ikke gjort så veldig mye.

I dag har jeg bakt et alternativ til vanlig brød,
Nøttebrød.

Det ble utrolig saftig og godt.
Tok litt tid å male mandler og nøtter,
men ellers var det veldig lettvint å bake.



Oppskrift:

500 gr mandler, nøtter eller blanding
2 ts bakepulver
1 ss fiberhusk (kjøpes på helsekost)
250 gr Tine smør
12 egg
1 dl vann

Mal mandler/nøtter. Bland sammen det tørre i en kjøkkenmaskin. Smelt smør og ha det i den tørre blandingen. Ha i egg og vann. Kjør til en jevn blanding. Ha bakapapir i bunnen av bakeformen og hell røren i. Det bør være ca 1 cm opp til kanten av formen. Stekes på 200 grader i 40 min. La brødet avkjøles i ovnen.
Bør oppbevares i kjøleskap, holder da ca en uke.


I kveld skal jeg på møte i barnehagen (SU/ FU)
og etter på spanderer de middag på restaurant.
Gleder meg!!

3 kommentarer:

  1. det så veldig saftig og godt ut.
    Spennende å prøve andre ting og godt å variere syns jeg.
    Ønsker deg ei fin helg :-)

    SvarSlett
  2. Spennende brød med mye godt i:) Har fri i dag så kanskje jeg prøver det. Gleder meg til å se dine votter og tusen takk for hyggelig kommentar på min blogg:) Ha en forhåpentligvis arbeidsfri og koselig helg. Klem fra Renate:)

    SvarSlett
  3. Det brødet så jammen godt ut. Det er et sånt Lavkarbo brød det der, sant? Tusen takk for i går. Det var skikkelig koselig. Håper du får en fin arbeidshelg. Klem.

    SvarSlett